Halaman

لا اله الا الله محمد رسول الله

Photobucket
Photobucket


BUMI BAROKAH..

YA ALLAH,
IZINKAN DAKU JEJAKKAN KAKI DI BUMI INI..



Dzikrul Maut

PERINGATAN BUAT DIRI AGAR SENTIASA BERSEDIA !!
SENTIASA BERSEDIA
BERSEDIA
DAN TERUS BERSEDIA..

SIFAT MAHMUDAH

Doa Sempena Romadhon

10 PERIBADI MUSLIM

1) AKIDAH YANG SEJAHTERA
2) IBADAH YANG SAHIH
3) AKHLAK YANG MANTAP
4) BERPENGETAHUAN LUAS
5) TUBUH BADAN YANG SIHAT
6) BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU
7) BERDIKARI
8) TERSUSUN SETIAP URUSANNYA
9) SANGAT MENJAGA WAKTU
10) BERMANFAAT UNTUK ORANG LAIN



Ya Allah Berilah Kami Petunjuk-MU Dan Jadikanlah Kami Hamba-MU Yang Beriman, Bertaqwa,Beramal Soleh

Selasa, 24 Mei 2011

Sakit dan Penyakit : Allahu Subhanahu Wa Ta`ala Penyembuhnya.

Sakit - baik apa-apa pun rupanya seperti luka, cedera, melarat, berjangkit dan sebagainya. Penyembuhnya tetaplah Allah.

Penyakit - baik apa pun rupanya seperti tua, malas, demam, selesema, kencing manis dan berbagai lagi. Dan Penyembuhnya adalah Allah.

Allah adalah sumber segala-galanya. Ini telah Allah ceritakan dalam Kitab-NYA Yang Maha Agung, Mukjizat Teragung Milik Ummat Islam dan seluruh makhluk di muka bumi,
Surah al-Ikhlas : Ayat 1-2;

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1)
Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2)

Sesungguhnya Allah adalah sumber segala-galanya, bukan sekadar penyembuh, bahkan pemberi rezeki. segala-galanya kembali kepada Allah.

Buktinya, Firman Allah;
Dalam Surah as-Syu`araa' : 78-81;

Tuhan yang menciptakan daku (dari tiada kepada ada), maka Dialah yang memimpin dan memberi petunjuk kepadaku; (78)
Dan Tuhan yang Dialah jua memberiku makan dan memberi minum, (79)
Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku; (80)
Dan (Dialah) yang mematikan daku, kemudian Dia menghidupkan daku; (81)


Hati Sakit??

Ayuh baiki!


Saya ingin kongsikan kepada pembaca. Pada hujung minggu lalu, saya keluar bersama beberapa orang sahabat. Keluar untuk mencari sebuah pengajaran daripada hati yang sedang menanggung rasa marah, sedih terkilan dan sebagainya.

Satu tempat yang tenang. Hutan, Sungai, Pokok dan sebagainya. Apabila sampai tempat yang dituju, saya kenang kembali peristiwa-peristiwa gembira dan peristiwa yang menjadikan hati ini kelam.

Melihat sungai yang jernih itu, terus saya tuju ke sungai. Sambil itu saya berdoa agar Allah berikan petunjuk untuk bagi mengubat rasa hati saya. Sedang saya melusuri sungai, tiba-tiba saya tergelincir. Kaki saya luka. Ia agak teruk.

Saya berhenti atas batuan yang ada. Saya lihat luka tadi, mengalir pekat darah membasahi jari-jari kaki. Saya basuh. Sedang saya membilas-bilas luka tadi, terasa kulit pedih seperti kulit ini direntap halus. Pedih.

Terdetik dihati saya. Kiranya itulah luka hati saya, maka untuk membersihkannya pasti akan rasa sedikit sakit dan pedih.

"..Ooh, begitu rupanya.."

Maka, segala perasaan yang melanda hati saya, saya buang jauh-jauh. Kadang-kadang rasa sakit sangat dan pedih sangat. Tapi saya yakin ia pasti sembuh.

Alhamdulillah, selepas berada hampir lebih sejam berendam dan bertafakur, saya dan rakan-rakan bersiap untuk menunaikan kewajipan. Solat. Dah masuk waktu.

Lepas Solat, satu ketenangan yang luar biasa masuk ke dalam hati. Allah tenangnya, rasa bersemangat pula.

Jadi, kepada rakan-rakan. Saya cadangkan, carilah penawarnya. Ya, kadang-kadang masalah sakit hati ni nampak kecil. Jika tidak diurus dengan betul, ia memberi kesan yang buruk.

"Dalam jasad ada seketul darah. Jika baik, maka baiklah keseluruhannya. Jika buruk, maka buruklah kesudahannya. Ketahuilah, itulah hati"

Sungguh, Allah itulah Penyembuh.

~Tamat~

Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada pembaca. InsyaAllah. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN MENAIP