Halaman

لا اله الا الله محمد رسول الله

Photobucket
Photobucket


BUMI BAROKAH..

YA ALLAH,
IZINKAN DAKU JEJAKKAN KAKI DI BUMI INI..



Dzikrul Maut

PERINGATAN BUAT DIRI AGAR SENTIASA BERSEDIA !!
SENTIASA BERSEDIA
BERSEDIA
DAN TERUS BERSEDIA..

SIFAT MAHMUDAH

Doa Sempena Romadhon

10 PERIBADI MUSLIM

1) AKIDAH YANG SEJAHTERA
2) IBADAH YANG SAHIH
3) AKHLAK YANG MANTAP
4) BERPENGETAHUAN LUAS
5) TUBUH BADAN YANG SIHAT
6) BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU
7) BERDIKARI
8) TERSUSUN SETIAP URUSANNYA
9) SANGAT MENJAGA WAKTU
10) BERMANFAAT UNTUK ORANG LAIN



Ya Allah Berilah Kami Petunjuk-MU Dan Jadikanlah Kami Hamba-MU Yang Beriman, Bertaqwa,Beramal Soleh

Khamis, 13 Oktober 2011

Kota Makkah : Ummul Qura

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد الله رب العلمين
والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين وعلى اله وذرياته وصحبه اجمعين


Ummul Qura merupakan sebutan khas untuk Kota Mekah Al-Mukkaramah. Seperti yang dinyatakan oleh Allah SWT di dalam al-Quran melalui firmannya yang bermaksud:

"Dan ini (al-Quran) adalah kitab yang kami turunkan dengan penuh berkah; membenarkan kitab-kitab yang (diturunkan) sebelumnya agar engkau memberi peringatan kepada (pendudukan) Ummul Qura (Mekah) dan orang-orang yang ada disekitarnya. Orang-orang yang beriman kepada (kehidupan) akhirat tentu beriman kepadanya (al-Quran), dan mereka selalu memelihara solatnya".- Al-An'am, 6: 92

Manakalah di dalam bible Kota Mekah disebut sebagai Bakkah, seperti mana yang disebutkan di dalam bible:

"Berbahagialah manusia yang kekuatannya di dalam engkau yang berhasrat mengadakan ziarah, apabila melintasi lembah Bakkah (Mekah) mereka membuatnya menjadi tempat yang bermata air (Zam-zam , bahkan hujan pada awal musim menyelubunginya dengan berkat.”- Mazmur fasal 84: Ayat 6-7

Para ahli tafsir berpendapat bahawa ungkapan ini merujuk kepada Kota Mekah. Kota Mekah terletak di perut lembah yang dikelilingi oleh bukik dari segala arah, dari sebelah timur terbentang bukit Abu Qubais (Jabal Abu Qubais) dan dari barat dibatasi oleh dua bukit Qa'aiqa dan keduanya terbentuk bulan sabit mengelilingi perkampungan Kota Mekah.

Kota Mekah merupakan kiblat kaum muslimin sekaligus sebagai tempat kelahiran Nabi Muhammad SAW. Sebenarnya di dalam bible sendiri telah menyebut supaya penganut agama Kristian ketika beribadat wajib menghadapkan muka mereka ke arah kiblat iaitu Kota Mekah. Sama ada perkara tersebut mereka tidak ketahui ataupun mereka buat-buat tidak tahu, itu saya tidak pasti. Apa yang boleh saya katakan semoga mereka mendapat taufiq dan hidayah daripada Allah SWT.

Ribuan tahun dahulu Kota Mekah hanyalah sebuah tempat persinggahan kafilah daripada Yamn ke Syam dan Syam ke Yaman. Kini Kota Mekah merupakan satu tempat yang dikunjungi oleh manusia dari seluruh dunia untuk menunaikan ibadah Haji kepada Allah SWT.

Kota Mekah merupakan tempat yang paling diberkahi kerana tempat ini merupakan tanah kelahiran Rasulullah SAW. Di sekitar tempat ini juga Nabi Adam dan Siti Hawa dipertemukan oleh Allah SWT (Jabal Rahmah) setelah terpisah. Di tempat ini juga, Nabi Ibrahim dan keturunanya (Nabi Ismail) mula membangunkan peradaban manusia dengan membina kembali Ka'abah sebagi rumah suci dan Baitullah.

Prof Hussain Kamel telah mengejutkan dunia apabila mengemukakan teori bahawa Kota Mekah adalah pusat bumi. Pada mulanya dia meneliti dua cara untuk menetukan arah kiblat di bandar-bandar besar di dunia. Untuk tujuan tersebut, dia menarik garis-garis pada peta dan sesudah itu dia mengamati dengan saksama posisi ketujuh benua terhadap Mekah dan jarak masing-masing. Setelah dua tahun melakukan kajian sukar ini, akhir keputusan dapat diperolehi bahasa Kota Mekah adalah pusat bumi.

Penjaga Kota Mekah pada masa kini diserahkan kepada pemerintahan Arab Saudi. mereka menamakannya dengan Khadim Al-Haramain yang bermaksud "Pelayan atas dua kota haram, Mekah dan Madinah".

Sumber: Tinta Muallaf.Com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJIAN MENAIP