Halaman

لا اله الا الله محمد رسول الله

Photobucket
Photobucket


BUMI BAROKAH..

YA ALLAH,
IZINKAN DAKU JEJAKKAN KAKI DI BUMI INI..



Dzikrul Maut

PERINGATAN BUAT DIRI AGAR SENTIASA BERSEDIA !!
SENTIASA BERSEDIA
BERSEDIA
DAN TERUS BERSEDIA..

SIFAT MAHMUDAH

Doa Sempena Romadhon

10 PERIBADI MUSLIM

1) AKIDAH YANG SEJAHTERA
2) IBADAH YANG SAHIH
3) AKHLAK YANG MANTAP
4) BERPENGETAHUAN LUAS
5) TUBUH BADAN YANG SIHAT
6) BERMUJAHADAH MELAWAN NAFSU
7) BERDIKARI
8) TERSUSUN SETIAP URUSANNYA
9) SANGAT MENJAGA WAKTU
10) BERMANFAAT UNTUK ORANG LAIN



Ya Allah Berilah Kami Petunjuk-MU Dan Jadikanlah Kami Hamba-MU Yang Beriman, Bertaqwa,Beramal Soleh

Khamis, 17 Mac 2011

Didikan Sempurna : Perlu Ditanam Dari Awal (Sejak Kecil)

Didiklah anakmu dengan matlamat Islam yang jelas sejak dari kecil.

Saya bersyukur pada Allah Subhanahu Wa Ta`ala sebanyak-banyaknya. Allah telah kurniakan sekeliling saya dengan orang-orang yang saya sangat kagumi dan sayangi. Salah satunya seorang Murabbi atau Ustaz yang saya sayangi lagi hormati.
Beliau bersedia memberi tunjuk ajar yang berguna. Sama ada disampaikan secara teori juga praktikal.

Berkunjung ke rumah Murabbi adalah sesuatu menyeronokkan dalam mengisi masa kehidupan saya. Sambil itu, saya ambil manfaat. Bagaimana tidak? Saya dapat banyak ilmu dalam mendidik anak kecil. Prinsip pertama adalah tanamkan kebiasaan memenuhi tuntutan agama.



Saya tertarik dengan cara beliau mendidik anaknya. Bagaimana ya?

Suatu masa saya berkunjung ke rumahnya. Anak baru berusia sekitar dua tahun. Sampai masa masuk waktu solat, beliau meminta anaknya supaya azan. Sedangkan anaknya baru berusia dua tahun. Lalu beliau mengajarkan anaknya tatatertib azan. Allah.. tersentuh dan terkesan sungguh hati saya!

Beliau berdiri, diikuti anak kecilnya. Semoga Allah memberkati dirimu wahai Murabbi.

Satu masa yang lain, saya mengunjungi Murabbi yang lain pula. Anaknya masih kecil. Baru pandai duduk. Anaknya merangkak menghampiri si ayah. Murabbi saya mendokong anaknya. Lalu beliau memperkenalkan kami. Beliau tidak mengajarkan anaknya untuk berbahasa pelat.

Ustaz juga sempat berpesan kepada kami, budak kecil tidak boleh diajar pelat. Nanti dia lambat nak sebut sesuatu dengan tepat. Jadi ajar dan didiklah anak-anak kita dengan kebiasaan agama dan perkara yang betul sejak dari kecil.


Indahnya kasih sayang yang Allah ciptakan ini. Ya Allah, Tuhan seluruh alam.


Sedikit nasihat dan pesanan bagi orang yang menyatakan iman dan taqwanya pada Allahu Subhanahu Wa Ta`ala. Didiklah anakmu dengan matlamat Islam yang jelas sejak dari kecil.

1 ulasan:

  1. Kata Murabbiku, ajarkan anakmu tentang kebenaran sekalipun anakmu masih sangat kecil dan sediakan dia sebagai pejuang Islam dan memahami matlamat hidup hanya dengan Islam.

    BalasPadam

UJIAN MENAIP